20 januari 2020

MSC tekent overeenkomst voor nog 2 World Class LNG cruiseschepen

MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique hebben vandaag een contract ondertekend voor de bouw van een derde en vierde LNG-aangedreven MSC World Class-schip. Dit werd gedaan op een bijzondere locatie, in het Matignon-paleis, de officiële residentie van de Franse premier. De ceremonie werd bijgewoond door Édouard Philippe, premier van Frankrijk; Gianluigi Aponte, oprichter en uitvoerend voorzitter van MSC Group; Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van MSC Cruises; en Laurent Castaing, algemeen directeur van Chantiers de l’Atlantique.

De twee LNG schepen worden geleverd in 2025 en 2027. Het eerste World Class schip, de MSC Europa, is overigens al in aanbouw bij scheepswerf Chantiers in Saint-Nazaire en zal in 2022 in dienst komen. Met 205.000 brutoton zal dit het grootste Europese cruiseschip worden, bovendien door het duurzame LNG aangedreven.

Deze contracten vertegenwoordigen een kapitaalinvestering door MSC Cruises van meer dan €2 miljard en zullen naar verwachting samen met de scheepswerf en haar leveranciers 14 miljoen extra werkuren genereren, wat neerkomt op meer dan 2.400 voltijdbanen voor de komende drie en een half jaar. Niet alleen voor de scheepswerf maar ook voor talloze leveranciers en onderaannemers.

Nieuwe klassen

Naast de twee nieuwe World Class schepen werd ook een memorandum van overeenstemming (MoU) ondertekend voor de ontwikkeling van een nieuwe prototypeklasse. Deze vier nieuwe schepen zullen ook gebruik maken van het duurzame LNG.

Nog verder kijkend naar de toekomst gaat MSC Cruises met Chantiers de l’Atlantique nog een samenwerking aan voor een scheepsklasse waar de mogelijkheden van windenergie worden onderzocht.

Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter, MSC Cruises: “De drie vandaag ondertekende overeenkomsten verlengen ons investeringsplan tot 2030. Ze komen voort uit een uitzonderlijk partnerschap met Chantiers dat de afgelopen twee reeds 15 zeer innovatieve innovatieve cruiseschepen heeft opgeleverd.  De Franse scheepsindustrie zet zich dus zeker in voor duurzaamheid op milieugebied.”

Laurent Castaing, algemeen directeur, Chantiers de l’Atlantique, zei: “We zijn echt trots en blij dat we zo’n uitstekende relatie hebben opgebouwd met MSC Cruises, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en gedreven door de geest van innovatie. We zijn allebei vastbesloten om vorm te geven de cruise van morgen en het ontwikkelen van scheepsconcepten die veel verder gaan dan de bestaande milieunormen. Onze bedrijven werken al twintig jaar samen en met deze nieuwe projecten kunnen we enthousiast naar de toekomst kijken. ”

MSC Cruises zet zich sterk in om een ??zero-impact toekomst te bereiken door te investeren in de versnelde ontwikkeling van nieuwe energieoplossingen en andere milieutechnologieën. Op 1 januari 2020 werd MSC Cruises de eerste grote cruisemaatschappij die CO2-neutrale vlootactiviteiten realiseerde. Omdat de meest geavanceerde milieutechnologie van vandaag alleen niet voldoende is om dat te bereiken, compenseert MSC Cruises alle CO2-uitstoot van haar vloot.